tehetséggondozás és megvesztegetés – avagy alkalmazható-e egy rossz módszer a jó eredmény elérése érdekében?
már emilie születése előtt felmerült a kérdés, miszerint szeretnénk-e, hogy a családban 3 generáció óta meglévő pofesszionális táncművészeti vonalat folytassa vagy sem?
sokáig elhesegettük a válaszadást; majd meglátjuk egyáltalán tehetséges lesz-e – altattuk magunkat.
szerintem minden szülő elfogult a saját gyermekével kapcsolatban, és meg van győződve róla, pistike/gizike a világ legszebb/legokosabb/legaranyosabb stb. kölke. én is mindig próbálok szkeptikusnak lenni magammal szemben, amikor emiről ömlengek, de már 3-4 éves korára nyilvánvalóvá vált, hogy a kiscsaj egy őstehetség a mozgás terén és a zene a vérében van. ráadásult ezt tőlem független szakértők mondták, akik ráadásul nem is a családunk tagjai.
mit tegyen a szülő egy ilyen helyzetben? szerintem kutya kötelességünk gondozni gyermekünk tehetségét, megadni a lehetőséget neki arra, hogy mindent kiptóbáljon, ami érdekli őt és ki tudjon teljesedni. viszont egy 5-6 éves gyerek nem igazán tud hosszú távon fontos döntéseket meghozni, a felelősség a szülőt terheli.
az én dilemmám az, hogy ha van egy extra tehetséges gyermekem, akkor nem halogathatom 14 éves koráig a döntést – amikor már talán ő is bele tud érdemben szólni -, mihez kezdjünk vele, mert addigra késő lesz lekezdeni balettozni/trombitálni/gokartozni/akármizni. viszont nézni sem bírom azokat a szülőket, akik ráerőltetnek valamit a csemetéjükre úgy, hogy ezzel megfosztják őket a normális gyerekkor lehetőségétől. (képzelj most ide egy jólfésült kisfiút nyakig gombolt fehér ingben és kötött mellényben, ahogy minden hétvégén megy a hegedű tanárhoz vagy egy kidagadt nyaki ütőérrel üvöltöző apukát a focipálya szélén lelkesíteni a kedvetlen fiát, aki csak a szülői nyomás miatt jár edzésre, hogy beteljesítse a fater meg nem valósult álmait)
láttam elég professzinális balerina-t ahhoz, hogy tudjam, a kívülről csillogó karrier nagyon sok áldozatot követel egészen fiatal kortól kezdve, és a fizettség szerintem nincs arányban az áldozattal – bár nem tudom átérezni és beárazni azt a pillanatot, amikor egy operaház közönsége vastapssal ünnepel a színpadon.
ráadásul mintha a dóri sem lenne elragadtatva az ötlettől, hogy emi legyen a 4. generációs balerina a családban.
nos ezek tükrében 5 évesen elvittünk azért emi-t balettra, hogy lássuk meg, tetszik-e neki; mi nem fogunk erőltetni semmit. (mellékszál, hogy a balett óra nem volt elég erős neki, ezért átment jazz balettra, de ez most a történet szempontjából mindegy is.)
most viszont nagy döntést kell meghoznunk. a jövő héten van a határidő eldönteni, melyik általános iskolába járjon.
stockholmban van egy zeneakadémia, ami már nulladik osztálytól működik, ahol a dóri meg 2 barátunk is balettot tanít a növendékeknek, a jövő kis mozartjainak és chilly gonzales-einek. felmerült az ötlet, hogy esetleg oda járhatna a mi gyerekünk is. ehhez viszont egy felvételi vizsgán kell átmenni, ahol ritmikát, éneklést, táncot és esetleges hangszeres tudást néznek.
emi – velem egyetemben – nem nagy rajongója a számadásnak és az összehasonlításnak, ezért már hónapokkal ezelőtt próbáltuk elkezdeni lelkileg felkészíteni a nagy eseményre. a ráhangolódást azzal kezdtük, hogy sokat beszélgettünk a hamarosan kezdődő iskoláról. aztán meséltünk arról, a mama hol tanít. dobáltam fel a labdákat folyamatosan: ugye milyen jó lehet olyan suliba járni, ahol rengeteg a zene meg a tánc?
de emi nagyon nem volt lelkes. ő a sarkon lévő mezei ált. iskolába szeretne járni, ahová valószínűleg az ovis kis barátai is fognak. megértem.
beszállt a nagymama is a terelgetésbe, sőt még játékosan el is kezdtük felkészíteni a felvételi vizsgára. a lelkesedés azonban csak nem jött.
már kezdtünk pánikolni; láttuk lelki szemeink előtt ahogy odamegyünk, és emi megmakacsolja magát, nem lesz hajlandó semmit csinálni. a tegnapi felvételi dátuma egyre közeledett, de egyetlen egyszer sem bírtuk kicsikarni emiből a lelkesedés leghalványabb szikráját sem. a helyzet aggasztó volt.
a következő esemény érdektelennek tűnhet, de mindjárt elmagyarázom:
a nagy nap reggelén dóri talált a neten egy használt snow racer-t – tudod az a kormányos, modern szánkót -, amit emilie már rég óta szeretett volna. az ár jelképes volt, de gyorsan el kellett érte menni. el is kezdtem szedelőzködni, amikor bevillant a nagy ötlet.
-emi, ha ma a felvételin mindent megcsinálsz, amit kérdnek tőled, akkor kapsz egy snow racer-t! – rögtönöztem. egy vesztes szülőnek éreztem magam a másodperc tört részéig, de a gyerek reakciója meglepett. hirtelen felcsillant a szeme, fülig szaladt a szája és egyből lelkesen rávágta, hogy jó!
ezek szerint mégis működik a megvesztegetés? nekünk most bejött. elmentünk a suliba, s emi a kis izgulás ellenére kihúzott háttal bement a terembe a többi gyerekkel, hátra sem nézett és egy órán keresztül produkálta magát. az elmondása szerint még élvezte is.
rettenetesen büszkék voltunk rá (lásd fent az elfogult szülőkről szóló részt) és egyben meg is könnyebültünk. egy rövid időre. most jön a fejvakarás: mi lesz, ha felveszik? szeretnénk-e, hogy szarrá gyakorolja magát a stréber gyerekekkel, amíg a többiek kint bringáznak, vagánykodnak?
amikor körülnéztünk a váróteremben a felvételi alatt, akkor csak feszült szülőket láttunk, akik keményen nyomatják a gyerekeiket, hogy zsenik legyenek. tuti hónapokig gyakoroltak a felvételire, ketten zongoráztak is, az egyik meg hozta magával a trombitáját. mi kell ahhoz, hogy egy 6 éves kisfiú trombitáljon?! de tényleg, hogy történnek ilyen dolgok? szóval csak mi ketten röhögtünk folyamatosan a várakozás súlyos percei alatt és azt emlegettük, hogy csak aznap reggel szóltunk eminek a felvételiről, illetve hogy az úton a kocsiban gyakoroltuk az éneklést.
na mindegy, a kocka el van vetve, majd meglátjuk mit csinálunk, ha a zsűri úgy dönt, hogy kell nekik a csiszolatlan gyémánt, akit vittünk…
Trackbacks